Voor wie

De aanleiding om hulp te zoeken is voor iedereen anders. Je problemen of vragen kunnen liggen op het persoonlijke, werkgerelateerde en/of het relationele vlak, zoals:

  • Verwerken van nare herinneringen /┬átraumatische gebeurtenissen
  • Angsten en fobie├źn
  • Niet lekker in je vel zitten
  • Stress ervaren
  • Grip op je leven kwijt zijn
  • Onzeker zijn
  • Relatieproblemen
  • Moeite met grenzen aangeven
  • Omgaan met verlies
  • Problemen met alcohol en/of drugs
  • Overwerkt, burnout, bore-out
  • Moeite met loslaten
  • Zingevingsvragen
  • Moeizame communicatie

Vaak loop je al een tijdje met je vragen en problemen rond en is het lastig om te erkennen dat je er zelf niet uitkomt; dat je misschien wel hulp nodig hebt. De eerste stap is het accepteren hiervan; zonder over jezelf te oordelen. Een gesprek met de huisarts, een goede vriend of partner kan je net dat zetje geven om op zoek te gaan naar de professionele hulp, die jij nodig hebt.

Wie heb je nodig?

Het enorme aanbod van psychische hulpverlening is een probleem op zich. Er zijn zoveel coaches, counselors, therapeuten en psychologen met verschillende opleidingen. Het doel van elke hulpverlener in de geestelijke gezondheidszorg is dat de kwaliteit van het leven wordt hersteld en verbeterd. En dat psychische problemen worden voorkomen. Dat is mooi, maar wie moet je nu hebben?

Het meest effectief is hulp die het beste aansluit bij jouw belevingswereld. Hierdoor heb je minder weerstand om jouw opvattingen te onderzoeken en is jouw bereidheid groter om deze te veranderen. Belangrijk voor het resultaat is het contact met jouw hulpverlener: is er een klik? De persoonlijke kwaliteiten (empathie, echt contact maken, communicatie) van de hulpverlener zijn misschien wel belangrijker dan de opleiding die iemand gevolgd heeft.

“Als je de hulp van een ander accepteert, betekent dat niet dat je gefaald hebt. Het betekent dat je er niet alleen voor staat.”